Recenze střešních boxů Thule Vector

Jakým směrem ukazuje Vector od Thule?                       

Recenze střešních boxů Thule Vector

 

Po deseti letech produkce střešních boxů prémiové řady Excellence a Dynamic přistoupil největší evropský výrobce k inovaci také v tomto segmentu. Modelová řada Vector byla představena v roce 2018 na výstavě Automechanika ve Frankfurtu a uvedena do prodeje o rok později, v říjnu 2019. Byla to poměrně dlouho očekávaná novinka, pojďme se tedy podívat, jak se vydařila a co nového přináší.

 

Na foto Hyundai I40/ Thule Vector L Black

 

Design


První pohled na Vector vyvolává dojem, že je to něco nového, ale zároveň je v něm přeci jen něco známého. To druhé je způsobeno převzetím už osvědčených křivek a charakteristických prolisů z vrchní části střešního boxu Thule Motion XT. Naopak inovaci je výrazně vidět ve dvou, do nynějška u Thule nepoužitých prvků: lícování - dosedání víka na dno boxu bez typického přesahu a tvarování spodní části boxu do oblouku, čehož je dosaženo zejména spuštěním přední části boxu dolů. Box tak na autě vypadá skutečně pěkně, částečně jakoby navazoval na linii čelního skla. Malá výška, tvar a rovněž výrazně zkosená zadní hrana boxu dávají Vectoru sportovně dravý vzhled. Někomu, kdo má rád čisté linie, nemusí členitost a hrany boxu lahodit, faktem však je, že tyto prolisy mají pozitivní vliv také na tuhost a stabilitu boxu.

 

Thule Vector nabízí dvě barevná provedení: černá metalická a kombinace černé a titanové. Nás více oslovila právě tato dvoubarevná verze, i když u čistě černého anebo bílého auta bychom se pravděpodobně drželi černé verze boxu.

 

Titanová - černá  Černá metalická

                                                                                                       


 

                                                     ↓ 

        Na foto Škoda Octavia/ Thule Vector Alpine Titan

 

Upínání boxu

 

Tato část boxu inovací neprošla a zodpovědně můžeme říci, že ani žádná není potřeba. Thule PowerClick je ověřený, absolutně jednoduchý a bezpečný upínací systém, navíc vybavený indikátorem momentu dotažení. Je to momentálně určitě nejlepší dostupný systém a pasuje na všechny typy střešních nosičů.

Rychloupínací systém PowerClick

       

Zamykací systém boxu

Když před dvěma lety uvedlo Thule na trh boxy Motion XT, jednou z nejpodstatnějších inovací byl zámek SlideLock, díky kterému se celý zámkový systém už neposouvá klíčem, ale stlačením posuvníku palcem. Klíč už tento posuvník jen zajistí proti otevření cizí osobou. Jednak tak nehrozí ohnutí / zlomení klíče, ale hlavně dokážete box zavřít a zamknout jednou rukou (každá část tohoto tříbodového zámku se může zavřít samostatně). O správném uzavření informuje indikátor na zámku. Je to super systém, který si Thule Vector adoptoval.

                SlideLock – zamknutí jednou rukou                                                              SlideLock – upozornění na bezpečné zamknutí

 

Vnitřek boxu

 

Tato část boxu prošla citelnou obměnou. Hned po otevření zaujme plstěná výstelka, která by měla chránit přepravovaný náklad. Z praktické zkušenosti je ale její hlavní význam jinde. Při přepravě lyží (nebo jiného tvrdého nákladu) tlumí jejich nárazy o dno boxu při přejíždění nerovností a snižuje tak hluk přenášený do kabiny auta. Výstelka je odnímatelná, dá se tedy v případě potřeby snadněji vyčistit.

                   Thule Vector  - Plstěný interiér

 

Oproti modelu Thule Excellence je Vector ochuzen o přítlačnou síť nákladu (v Excellence osazená do víka boxu) a přední ochranný deflektor, který má zabránit vyklouznutí lyží z boxu při čelní srážce. Litovat toho však nemusíme, protože tvar a konstrukce přední části Vectoru deflektor dostatečně supluje. Přítlačná síť byla možná fajn při přepravě ledabyle naházeného nákladu, ale při přepravě lyží se ráda zamotávala do vázání nebo brzd lyží.

Velmi nás však potěšilo vybavení boxu Thule Vector vnitřním osvětlením, díky kterému je i za tmy poměrně dobře vidět na přepravovaný náklad. Palec nahoru také za jeho technické řešení. Osvětlení je nainstalováno na obou stranách víka a aktivuje se po jeho otevření snímáním pohybu v prostoru boxu, ale jen při snížené viditelnosti. Nesvítí tak zbytečně a vložená baterie (AAA) tak poměrně dlouho vydrží. Navíc, aby užitek z osazených světel byl co největší, víko boxu je z vnitřní strany v bílé barvě. Aktivuje se jen světlo na otevřené (zdvihnuté) straně víka tak, aby to druhé světlo nesvítilo přímo do očí. Je vidět, že někdo přemýšlel.

Integrované LED osvětlení interiéru

 

V rozích boxu, v místě, kde víko dosedá na dno, se po čase objevilo otlačení bílé barvy víka na černém dnu. Tento malý kosmetický nedostatek (daň za rozdílné barvy vnitřku víka a dna) však při zavřeném boxu není vidět.

 

Vyztužení víka


Je jen velmi málo boxů, které mají vyztužené víko. Konstrukční náklady nejsou právě nejnižší a proto u levných boxů výztuhy ani nehledejte. Thule Vector však tuto vymoženost má a poznáte to tak, že box můžete zavřít položením ruky kamkoliv na víko, i v jeho přední nebo zadní části. Víko se bez kroucení pěkně usadí na dno a vy ho už jen uzavřete dotlačením uprostřed nebo v místě zámků (pokud jste box přeplnili). Oceňujeme to zejména my lyžaři, pokud v jedné ruce držíme lyže a druhou se pokoušíme zavřít box. 

                          Výztuhy víka Thule Vector

 

Výbava

Kromě osvětlení je box dodáván také s třemi upevňovacími popruhy (to je dnes standardem už i u levných boxů) a ochranným obalem pro skladování boxu.

 

Součást boxu Thule Vector – manuál, popruhy, ochranný obal

 

Rozměry a využití vnitřního prostoru


Střešní boxy Thule Vector se vyrábějí ve třech velikostech:

Vector M           - 212 x 88 x 33, objem 360 litrů
Vector Alpine    - 228 x 88,5 x 32, objem 380 litrů
Vector L           - 231,5 x 88,5 x 35,5, objem 430 litrů

Rozdíly mezi jednotlivými boxy jsou poměrně malé. Skoro by se dalo říci, že model Alpine je trochu nadbytečný. Naopak, jakoby se ani nepočítalo s prodejem boxů Vector pro rodiny, které toho místa potřebují přeci jen více.
Rovněž přední část boxu svým klenutím dolů vytváří uvnitř prostor, nad jehož optimálním využitím budete muset trochu popřemýšlet.

 

Thule Vector je jednoznačně nejtěžším boxem (až 30kg), proto se o jeho nasazení na střechu určitě nepokoušejte sami, ale vždy s pomocí někoho dalšího.

Cena


Výrobcem doporučená cena boxu Thule Vector je 39.999 Kč. I když se na trhu pravděpodobně bude prodávat o něco levněji, přesto bude patřit mezi nejdražší boxy (aktuálně to je nejdražší box).

 

Celkový dojem


Thule Vector technologická topka, které může po designové stránce konkurovat jen další seveřan Packline NX Premium. Po stránce výbavy a provedení mu není příliš co vytknout, chybí nám jen verze s objemem kolem 500 litrů, aby byl více použitelný také jako rodinný box. Pro vášnivé lyžaře s drahou výbavou je však tento box jako stvořený. Jak už to bývá u top modelů v čemkoliv, cenově nejsou přístupné každému. Stejně bude zřejmě i Thule Vector ozdobou jen nemnoha aut na parkovištích pod svahy.

 

autor článku: Ing.Peter Ocelík (Autohaus)

Diskuze
Přidat nový příspěvek
Doposud nejsou žádné diskuzní příspěvky
Přidejte se k nám na Facebooku
Facebook
Newsletter
Nepřehlédněte naše akce a novinky.