Porovnávací recenze cyklonosičů Thule UpRide vs Yakima HighRoad

Porovnávací recenze cyklonosičů Thule UpRide vs Yakima HighRoad

(by Dave Rome, cyclingtips.com)

Jelikož konstrukce kol se staly rozmanitější a automobily jsou stále větší a vyšší, kdysi běžné nosiče jízdních kol na střechu neustále ztrácejí půdu pod nohama v porovnání s cyklonosiči na tažné zařízení, na které se jízdní kola nejen snadněji naloží, ale obvykle ani nevyžadují demontáž předního kola.

Přesto, střešní cyklonosiče jsou mnohými cyklisty stále preferovány a nejnovější generace nosičů, která se dotýká výhradně kol vašich jízdních kol, dělá mnohem lepší práci při zabezpečení vašeho drahoceného nákladu, bez ohledu na typ, tvar a materiál rámu, vedení lanek nebo umístění košíků na lahve.

Yakima přišla jako první s takovým nápadem a nyní se připojuje i Thule. Tech redaktor Dave Rome má mnoho zkušeností s oběma značkami a v tomto článku porovnává Thule UpRide 599 s Yakima Highroad.

JAK NOSIČE FUNGUJÍ

 

Oba nosiče drží jízdní kolo vzpřímeně, za přední kolo.

 

Pokud upevníte přední kolo ve svislé rovině, i zbytek jízdního kola zůstane stát ve vzpřímené poloze. Oba tyto nosiče fungují na tomto konceptu a oba tak vytvářejí bezpečné a pevné držení, které pevně upíná přední kolo.

V obou případech se kolo umístí do předního ramene nosiče, následně se zvedne nahoru zadní rameno a sevře kolo ze zadní strany. Zadní kolo jízdního kola se pak přichytí běžným způsobem páskou k nosiči a můžete vyrazit.

Nicméně, Yakima a Thule provádějí upnutí předního kola každý úplně jiným způsobem. A protože v této recenzi jdeme do detailů, Yakima Highroad to dělá lépe.

 

SLOŽENÍ A MONTÁŽ NOSIČŮ

 

Thule UpRide je vybaven šrouby T-bolt, které jsou kompatibilní s většinou prémiových střešních nosičů.

 

Thule UpRide je dodáván již víceméně složený. Součástí balení je úchyt do T-drážky, který je kompatibilní s hliníkovými střešními nosiči od Thule, Yakima, Atera a mnoho dalších. Pro starší střešní nosiče se čtvercovým tvarem, případně pro jakékoliv jiné nosiče které nedisponují kompatibilní T-drážkou, je možné dokoupit upínací adaptér.

Yakima HighRoad je vybavena flexibilnější metodou upevnění.

Yakima se dodává kompletně smontovaná. K upínání používá nastavitelný systém s pogumovanými pásy z nerezové oceli, který se přizpůsobí prakticky jakémukoliv tvaru střešního nosiče. Pro trochu čistší vzhled je možné samostatně dokoupit sadu na upnínání do T-drážky.

Oba cyklonosiče mohou být přizpůsobeny k montáži na stranu řidiče nebo na stranu spolujezdce. Yakima je v tomto směru mnohem jednodušší, protože jediné co potřebujete udělat, je otočit pásek na upnutí zadního kola. Naproti tomu u Thule je nutné rekonfigurovat některé části nosiče podle "IKEA style" obrázkového manuálu. Potřebný imbusový klíč je součástí balení.

 

 

Celková délka Yakima HighRoad je 140 cm, zatímco Thule UpRide měří 164 cm. Thule nosič je mírně lehčí, o hmotnosti 7,85 kg, oproti Yakima, která má 8,27 kg. Oba nosiče disponují držákem zadního kola volně posuvným po konstrukci, takže se nemusíte obávat, že by vzdálenost střešních nosičů negativně ovlivnila kompatibilitu cyklonosiče pro jízdní kola různých velikostí.

 

Oba upínací systémy - Thule T-track i Yakima strap system fungují výborně a snadno se namontují, ale první bod dávám Yakima kvůli větší univerzálnosti.

ZABEZPEČENÍ

 

Oba cyklonosiče mají integrované kabelové zámky.

 

Oba cyklonosiče mohou být uzamknuty k příčníku a oba jsou také vybaveny integrovaným uzamykacím kabelem, který se elegantně zasouvá do těla nosiče, pokud se nepoužívá. Kabel s tloušťkou 8 mm na nosiči Yakima se zdá hůře překonatelný než kabel na Thule, ale v obou případech je dlouhý tak akorát na to, aby se dostal přes zadní trojúhelník a zadní kolo. Chcete-li zamknout i přední kolo, budete muset použít přídavný uzamykací kabel.

Thule UpRide se dodává s dvěma zámky, jeden na zajištění samotného nosiče a druhý pro kabelový zámek.

Uzamknutí Yakimy k příčníku vozidla.

 

Oba výrobci umožňují objednat si zámky tak, abyste si je sjednotily s vaším dalším příslušenstvím nebo střešními nosiči dané značky, takže nebudete muset přidávat další klíče. Ani jeden uzamykací systém však není zárukou naprosté bezpečnosti vůči zlodějům. Vždy o zámcích na nosičích kol přemýšlejte jen jako o odrazujícím prostředku. Jen proto, že Thule UpRide se dodává již se zámky, získává na tomto místě první bod.

(Poznámka překladatele: Yakima HighRoad se na americký trh dodává bez zámků, ale na našem trhu obsahuje balení i zámky, stejně jako Thule).

 

NAKLÁDÁNÍ JÍZDNÍCH KOL

Nakládání jízdních kol na kterýkoliv z těchto nosičů je mnohem jednodušší, než manipulace s běžnými cyklonosiči s uchycením za rám, ovšem Yakima zde díky své jednoduchosti hraje svou vlastní ligu. Nejprve zvedněte přední obloukové rameno, pak do něj posuňte přední kolo jízdního kola - v tomto okamžiku je jízdní kolo již poměrně stabilní. Následně zvedněte zadní obloukové rameno (pozor, aby vám nepřekážely pedály) a otáčením velkého plastového šroubu zafixujte přední kolo na svém místě.

Utahovací šroub má také praktickou funkci omezující moment utažení - jednoduše jím točíte, dokud necvakne. Odstraňuje tak všechny dohady o tom, zda je kolo už bezpečně upevněno nebo ne (vyžaduje pevné uchopení).

Design Yakimy působí jednoduše, ale ve skutečnosti je jednoduché jeho použití.

 

Předchozí generace cyklonosičů Yakima s uchycením za kolo vyžadovaly nastavení velikosti vašeho jízdního kola na předním obloukovém rameni. Jednodušší HighRoad tento požadavek nemá. Daní za to je však fakt, že zatímco starší verze (Yakima Frontloader) přepravila jízdní kola s koly od 20" do 29", HighRoad je určen pouze pro jízdní kola s velikostí kol od 26". Yakima uvádí, že HighRoad je vhodný pro kola s šířkou pneumatik od 23mm do 83mm. V mém případě nosič komfortně přepravil silniční, gravel i horské kolo.

 

Thule UpRide používá dvě nezávislá ramena, která se navzájem protínají a spojují.

Thule poskytuje širší kompatibilitu pro velikosti kol od 20" do 29" s šířkou pneumatik do 3" (při použití dokoupitelného adaptéru až do šířky 5"). Stále má však více pohyblivých částí a je trochu těžkopádnější k použití. Takže pokud nepotřebujete přepravovat něco opravdu neobvyklého, přepravní možnosti Yakima HighRoad pro vás budou více než dostatečné.

Hákovité rameno k uchycení předního kola má několik stupňů vysunutí, s malým okénkem zobrazujícím velikosti kol. Než naložíte jízdní kolo na střechu, musí být toto rameno nastaveno na správnou velikost jízdního kola, což dosáhnete jednoduchým povytažením zajišťující západky a vysunutím ramene do správné délky.

Budete-li přepravovat vždy jen jedno jízdní kolo (nebo druh kola), pak toto nastavení je něco, co uděláte jednou a pak už na to můžete zapomenout. Je však třeba upozornit, že když jízdní kolo nepřepravujete, přední hákovité rameno nebude možné složit do zcela ploché polohy, jestliže jej budete mít nastavené na některý z nejmenších rozměrů kol.

 

Obě ramena na Thule UpRide musí být před konečným utažením spojená dohromady.

 

Proces nakládání jízdních kol na nosič Thule je z větší části podobný procesu u Yakima: založte přední kolo jízdního kola do hákovitého ramene a pak vztyčte zadní rameno. Stejně jako u předního ramene, i zadní rameno UpRide je délkově nastavitelné, což musíte udělat pro správné přizpůsobení velikosti kola. Jistou komplikací je, že se obě ramena musí uprostřed spojit, aby vytvořila tvar "X", přičemž pokud nenastavíte správně délky ramen, spojovací body se nebudou setkávat správně.

Jakmile jsou přední a zadní ramena spojená, potom pomocí plastové páčky (podobně jako na mnoha cyklistických botách) přitáhnete rameno k přednímu kolu a zajistíte jej tak na svém místě.

Diagonálně umístěný pásek na utažení zadního kola je u Thule UpRide lepším řešením, než jednoduché "zleva doprava" řešení u Yakima.

Když je přední kolo jízdního kola upevněno v přední části nosiče, zajistíme na svém místě i zadní kolo. Yakima používá jednoduchý, přímo umístěný utahovací pásek, který lze otočit k použití z levé nebo pravé strany. Thule používá utahovací pásek s pevnějším, diagonálním umístěním, na kterém je navíc nasunut gumový chránič ráfků. Pokud jízdní kolo nepřepravujete, buďte opatrní, chránič můžete snadno ztratit.

 

Thule UpRide má bezpečnostní pojistku. Pouze po uvolnění tlaku zadního ramene na kolo je možné pomocí této páčky rozpojit přední a zadní ramena od sebe.

Složení kol je v obou případech jednoduchým procesem. Po odjištění zadního kola z nosiče jednoduše uvolníte zadní rameno obepínající přední kolo a vyndáte kolo. Yakima je v tomto případě nejjednodušší: zcela uvolníte plastový utahovací šroub a sklopíte dolů zadní rameno. U Thule uvolníte západkový mechanismus zadního ramene a pak stisknete malou páčku ve spodní části nosiče pro uvolnění "X" spojení ramen. Nyní můžete sklopit zadní rameno.

Systém Thule funguje a je velmi rychlý, pokud jste si na něj už zvykli. Nicméně, na můj vkus má trochu mnoho plastů. Obě části "X" mechanismu, západka na zadním rameni, jsou vyrobeny z plastu vyztuženého vlákny a i když se společnost Thule mnohokrát osvědčila výrobou spolehlivých výrobků (podpořenými pětiletou zárukou), stále bych raději viděl více hliníku použitého v těchto namáhaných místech.

 

Zadní rameno je u Thule těžkopádnější než u Yakimy.

 

Za zmínku stojí, že zadní rameno Thule je poměrně široké a může představovat problém u jízdních kol, která mají přední kolo umístěné těsně pod spodní částí rámu. Pro srovnání, zadní rameno Yakima je štíhlejší a dotýká se pneumatiky na nižším místě. Ani jeden nosič nebude vhodný pro kolo s blatníky plné délky.

Úchyt zadního kolesa je lepší u Thule, ale Yakima vede v efektivně jednoduché konstrukci. Pokud nepotřebujete převážet dětská jízdní kola s malými kolečky, Yakima tu získává další bod.

 

JÍZDA

Z mého pohledu, pokud nosič na střeše zůstane bez povšimnutí při jízdě s naloženým kolem nebo bez něj, dělá dobře svou práci. A v tomto případě Thule a Yakima uspěli v tom, že nevydávají žádné rušivé zvuky.

Pro něco, co je na vaší střeše dlouhodobě namontováno, je důležitá také aerodynamika. Bohužel, bez přístupu k aerodynamickému tunelu jsem nebyl schopen zjistit, který nosič je efektivnější z hlediska spotřeby paliva, takže mohu udělat jen určité odhady, založené na předním profilu nosičů - bez naložených kol.

 

Bez jízdního kola má Yakima (vpravo) jednoznačně užší čelní profil.

 

Zdá se, že Yakima zde má výhodu díky hladší spodní ploše a více aerodynamičtějšímu tvaru horní části. Na rozdíl od toho, Thule rozráží vítr velkou válcovou trubkou - což je aerodynamické nono. Tento (neověřený) bod jde tedy Yakimě.

 

Plastová základna na Thule UpRide se zřetelně ohýbá, pokud zatřesete nosičem ze strany na stranu.

 

Pokud jde o jejich pevnost, oba nosiče uchopí přední kolo tak, že nemusíte mít žádné obavy o bezpečnost. Avšak Yakima vypadá pocitově bezpečnější a méně se houpe, což je nejvýraznější s těžším horským jízdním kolem. Pokud třesete jízdním kolem ze strany na stranu, u nosiče Thule je zřetelný ohyb v plastové základně, zejména kolem místa ukotvení zadního ramene. Nebylo to tak špatné, že bych se obával o bezpečnost jízdního kola (nebo řidičů za mnou), ale tento druh ohybu může vést k dlouhodobé únavě materiálu, a tak se opět objevily již dřívější obavy z trvanlivosti.

Z části se na tomto mohou podílet příčníky Whispbar, které používám, protože je v jejich případě menší kontaktní plocha mezi nimi a Thule UpRide, než by tomu bylo při použití příčníků Thule. Přesto, Yakima je na stejných příčnících pevnější. Bod pro Yakimu.

Nízký tlak v pneumatikách není problém, protože nosiče vytvoří potřebný tlak. Prázdnou pneumatiku (s defektem) však nepoužívejte.

Je potřeba zmínit, že velkým varováním pro tento typ nosičů je, že potřebují určitý tlak v přední pneumatice kola, aby fungovaly správně. Je pravda, že ani pneumatika, která se po montáži kola do nosiče postupně zcela vyfoukne pravděpodobně zcela nevypadne z nosiče, přesto je to třeba mít na paměti.

THULE ANEBO YAKIMA, CO KOUPIT?

Je zcela jasné, že Yakima si tuto show ukradla pro sebe. Předchozí zkušenosti výrobce s tímto typem upnutí jízdního kola se vyplatily a HighRoad je vysoce funkční produkt s jednoduchým použitím.

Thule má zaslouženou reputaci díky výrobě špičkových nosičů s impozantním důrazem na detail a ačkoli UpRide dělá spoustu věcí správně, jednoduše nedosahuje moje vysoká očekávání od této švédské společnosti. Pokud se vám líbí typ střešních nosičů jízdních kol s upnutím za kolo a chcete přepravovat jen jízdní kola pro dospělé, pořiďte si Yakimu.

 

THULE UPRIDE 599

https://www.autohaus.cz/nosice-jizdnich-kol/na-strechu/thule-upride-599/

 

YAKIMA HIGHROAD

https://www.autohaus.cz/nosice-jizdnich-kol/na-strechu/yakima-highroad/

Diskuze
Přidat nový příspěvek
Doposud nejsou žádné diskuzní příspěvky
Přidejte se k nám na Facebooku
Facebook
Newsletter
Nepřehlédněte naše akce a novinky.